Sakta ner i motvind och uppförsbackar

Ofta i livet då man får det mer hektiskt och mer tufft så är viljan att bita ihop och ta sig igenom det en ganska tränade medfödd egenskap. Det är en bra överlevnadsmekanism att ha då och då men när man tänker så ofta så kan det bli en boja.

Ex. när man är ute och springer och kommer till en uppförsbacke så sker det nästan automatiskt att man borde öka lite i uppförsbacken och sega sig på. Oavsett känslan i kroppen för vi har i många fall lärt oss att det, är DET som ger. Istället för att gå uppför, vilket är rätt jobbigt ändå och försöka återhämta sig men ändå få ett bra resultat.

Jag såg en gång en riktigt bra visuell bild på just detta med 1. Arbete och 2. Återhämtning. Man hade en A kandidat, som segade och segade utan återhämtning och när den till sist kom fram till återhämtningen, tog den väldigt lång tid. Kandidat B arbetade men tog ofta återhämtningspauser. Det gjorde att han nådde faktiskt resultat ibland fortare en A kandidaten med ett ytterligare mervärde – hen låg inte däckad i flera dagar för att återhämta sig.

I mitt eget liv så är det ganska tydligt då jag löptränar. När jag springer intervall så springer jag fortare per km än om jag springer hela tiden. Jag är pigg efteråt och inte helt slut som när jag springer hela tiden. Detta belyser hela tiden för mig hur viktigt det är med återhämtning och hur man faktiskt också får en mer hållbar hälsa med minskat stresspåslag i kroppen.

Rådet är med en stundande höst i antågande – förändra ditt återhämtningsbeteende och arbete. Sätt klockan på max 30 -40 minuter och sen vilar du, tar några andetag i någon minut, hämta en kopp kaffe. Samma gäller i vardagen, alla pratar om hur hektiskt det är men det handlar om förändring av beteende och förändring av automatiska val. Om du ger dig själv fyra micropauser per dag och i gengäld får bättre hälsa, kanske längre liv och blir lyckligare, är det inte väl futtiga minuter att lägga på det?

Förändring – it starts with you!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *